Ford Mustang Boss 351 (1971): характеристики, описание, фото

Со времени своего рождения в 1964 году, Mustang, при всей своей популярности, никак не попадал в заветный клуб. Его унизительно называли «Pony car». И все только благодаря скромным по американским меркам размерам. Boss 351 стал длиннее, шире и ниже.

Ford Mustang Boss 351 (1971): характеристики, описание, фото

Под его громадным капотом с двумя воздухозаборниками разместился новый фордовский блок цилиндров, получивший имя «Кливленд». 3,8-литровый V8 мощностью 335 л.с. разгонял машину до сотни за 5,8 секунд. Стандартной коробкой передач была четырехступенчатая механика.

Ford Mustang Boss 351 (1971): характеристики, описание, фото

Все было просто блестяще. Новый Mustang оказался быстрее многих конкурентов. Но именно этого руководство концерна и не хотело. Наверху считали, что «гоночными» Mustang должны оставаться 308 и 429 модификации.

Boss 351 готовили к роли высокоскоростного семейного лайнера с комфортабельным салоном.

Ford Mustang Boss 351 (1971): характеристики, описание, фото

Но что-то пошло не так. 351-я машина выпускалась всего один 1971 год. За это время было выпущено всего 1806 автомобилей. Для сравнения только за 1965 год тех самых «маленьких» Mustang Ford построил и продал полмиллиона штук.

Ford Mustang Boss 351 (1971): характеристики, описание, фото 1971 Mustang Boss 351 Ford Mustang Boss 351 (1971): характеристики, описание, фото 1971 Mustang Boss 351 Ford Mustang Boss 351 (1971): характеристики, описание, фото 1971 Mustang Boss 351 Ford Mustang Boss 351 (1971): характеристики, описание, фото 1971 Mustang Boss 351

Ford Mustang назван лучшим автомобилем для трюков
«Космический» Mustang Apollo
Ford поведал о европейской спецификации Mustang’а

Избранное

351/4-Speed: 1971 Ford Mustang Boss 351

Sep 5, 2021  •  For Sale  • 

Ford Mustang Boss 351 (1971): характеристики, описание, фото

Imagine for one moment that you were the successful bidder on this 1971 Ford Mustang Boss 351. What would your first order of business be? The paint is tired, making it a prime candidate for a cosmetic restoration. However, it has no significant rust issues, which means that it could be driven and enjoyed immediately.

Once you’ve taken a closer look, consider whether you would restore it or whether you would drive it as an original survivor. Located in Carlisle, Pennsylvania, you will find the Boss listed for sale here on eBay. While the bidding has reached $29,900, this remains short of the reserve.

The owner also offers a BIN option at $40,000.

Ford Mustang Boss 351 (1971): характеристики, описание, фото

The news with this Raven Black Mustang seems to be largely positive. Its paint shows its age, but it remains okay if the buyer wants to retain the vehicle as an original survivor. However, there’s no doubt that a fresh coat of paint would cause a dramatic transformation.

The panels look pretty straight, with no significant dings or dents. That brings us to the question of rust, and it is here that this Mustang stakes its claim as a promising project car. There is rust, but the owner claims it is restricted to the trunk pan and drop-offs, along with the lower rear quarter panels.

It is hard to see in the supplied photos, but it’s good news if that is the extent of the trouble. He says that the floors are original and sound, while it appears that the frame rails, torque boxes, and shock towers are all good.

Depending on how bad the rust is, it might be something that can be tackled as time, circumstances, and finances allow.

Ford Mustang Boss 351 (1971): характеристики, описание, фото

If there’s a downside to this Mustang, it is that it is no longer numbers-matching. That’s a blow because it will have some impact on its potential value. However, even though the original R-Code 351 is now consigned to the pages of history, its place has been taken by a 351-4V of 1970 vintage.

The original motor would have produced 330hp, and the swap will see this figure drop to 300hp. That’s still not a bad number, and when you consider that the car also features its original 4-speed wide-ration manual transmission, 3.

91 Traction-Lok rear end, power steering, and power front disc brakes, it will remain a fast and enjoyable beast to drive. Pointed at a ¼ mile, that journey should take around 14.5 seconds.

It appears that the Mustang is driveable and roadworthy, as the listing indicates that the owner uses the car for car shows and weekend cruises. Once again, that leaves the way open for the buyer to keep using the Boss untouched.

Ford Mustang Boss 351 (1971): характеристики, описание, фото

If this Mustang has a strong suit, it is the state of the interior. The owner acknowledges that spending around $190 on a carpet set would lift its presentation, but that appears to be all it needs.

The black vinyl upholstery is in better than average condition, while the dash and pad appear to be excellent. The gauge cluster is crisp and clear and features a factory tach. It isn’t an interior that is fully loaded, but it does include a console and the original factory AM/FM stereo radio.

I can’t spot any aftermarket additions, which is refreshing in a Mustang of this vintage.

Ford Mustang Boss 351 (1971): характеристики, описание, фото

1971 ford mustang boss 351

X

Sort by RelevanceDate (most recent)Date (oldest)Price (lowest first)Price (highest first)

Price

No minimum $1,000$2,000$3,000$4,000$5,000$6,000$7,000$8,000$9,000$10,000$11,000$12,000$13,000$14,000$15,000$16,000$17,000$18,000$19,000$20,000$25,000$30,000$35,000$40,000$45,000$50,000$60,000$70,000$80,000$90,000$100,000

to

No maximum $1,000$2,000$3,000$4,000$5,000$6,000$7,000$8,000$9,000$10,000$11,000$12,000$13,000$14,000$15,000$16,000$17,000$18,000$19,000$20,000$25,000$30,000$35,000$40,000$45,000$50,000$60,000$70,000$80,000$90,000$100,000

  • Make
  • Model
  • Cities
  • Brighton  2
  • Cadillac  2
  • Antioch  1
  • Atlanta  1
  • Centralia  1
  • Charlotte  1
  • Chicago  1
  • Columbus  1
  • Fairmont  1
  • Huntsville  1

States

  • California  4
  • Colorado  3
  • Florida  3
  • Michigan  3
  • Illinois  2
  • Minnesota  2
  • Ohio  2
  • Washington  2
  • Alabama  1
  • Georgia  1

Year

No minimum 1990199519972000200220052006200720082009201020112012201320142015201620172018

to

No maximum 1990199519972000200220052006200720082009201020112012201320142015201620172018

Mileage

No minimum 1000 Miles5000 Miles10000 Miles15000 Miles20000 Miles25000 Miles30000 Miles35000 Miles40000 Miles45000 Miles50000 Miles60000 Miles70000 Miles80000 Miles90000 Miles100000 Miles125000 Miles150000 Miles200000 Miles

to

No maximum 1000 Miles5000 Miles10000 Miles15000 Miles20000 Miles25000 Miles30000 Miles35000 Miles40000 Miles45000 Miles50000 Miles60000 Miles70000 Miles80000 Miles90000 Miles100000 Miles125000 Miles150000 Miles200000 Miles

Type of fuel

  • diesel
  • Electric
  • gasoline  10
  • hybrid
  1. Body type
  2. Transmission

Number of doors

No minimum 2345

to

No maximum 2345

Publication date

  • Today  11
  • Within the last 7 days  11

Similar searches «1971 ford mustang boss 351»: , , , , , … see more

  • Ford Mustang Boss 351 (1971): характеристики, описание, фото new 1971 Ford Mustang Boss 351, one of only 1806 Boss 351 Mustangs made in 1971 and considered to be one of the last true muscle cars.
  • Ford Mustang Boss 351 (1971): характеристики, описание, фото new The Boss 351 Mustang was the new high performance Ford Mustang variant that was offered by Ford beginning in 1971. In 1970 Ford cancelled…
  • Ford Mustang Boss 351 (1971): характеристики, описание, фото new The 1971 Boss 351 Mustang was the last of the true muscle cars of the era. It replaced both the Boss 302 and Boss 429 from the previous two…
  • Ford Mustang Boss 351 (1971): характеристики, описание, фото new This is a stunning restoration of a top performance 1971 Boss Mustang 351. Cleveland V8 330 HP Bright Blue Metallic Argent exterior Code R VIN…
  • Year: 1971Make: Ford Model: Mustang Trim: Boss Engine: 351 Boss Drive Type: RWDMileage: 5000Exterior Color: Yellow Interior Color: Black
  • new 1971 Mustang Boss 351 Stunning Classic 2-Door Coupe 1971 Ford Mustang Boss 351 Stunning Classic 1971 Ford Mustang Boss 351 2-Door Coupe
  • new Gateway Classic Cars is proud to present this 1971 Ford Mustang Boss 351 for sale at the Milwaukee Showroom.
  • new This'71 Boss 351 is one of the nicest you will find. A beautiful two-stage Red finish is in excellent condition and is accented with Matte…
  • new Restored almost 30 years ago, by a Ford dealer, using all Ford original parts. New inner fenders, front fenders, 2 quarters, and 1 new door…
  • new This is a real 1971 Ford Mustang Boss 351 and it's in the best color.
  • The Boss 351 Mustang represents the close of the classic muscle car era. Being that 1971 was the last year of the Boss Mustang, production…
  • new 1971 Ford Mustang grabber blue paint 22 year old paint job Ford Mustang. This vehicle has the following Options: fold down seat, tilt wheel…
  • new Here is a beautiful 1971 Ford Mustang BOSS 351 in the original color of Bright Blue Metallic.
  • 1971 Ford Mustang Boss 351. While the Mustang has made its way among the affordable sports car in the Ford lineup, there are a few variations…
Читайте также:  Троит двигатель Ваз 2109 инжектор – основные причины способы решения проблемы

Третья генерация Ford Mustang

Третье по счету поколение спорткара Ford Mustang дебютировало в 1979 году, одновременно с этим покинув европейский рынок. В 1983 году автомобиль претерпел существенную модернизацию, которая не просто превознесла заметные улучшения во внешность и техническую часть, но и вернуло решение кабриолет в кузовную линейку.

Ford Mustang Boss 351 (1971): характеристики, описание, фото

На конвейере «американец» простоял до 1993 года, а его тираж за 15-летний цикл существования составил порядка 2.6 миллиона штук.

  • Ford Mustang Boss 351 (1971): характеристики, описание, фото
  • «Мустанг» третьей генерации имел в своей палитре три кузовных решения – трехдверный хэтчбек, классической купе и кабриолет с трансформируемым матерчатым верхом.
  • Ford Mustang Boss 351 (1971): характеристики, описание, фото
  • Общая протяженность и величина колесной базы у машины соответственно составляют 4562 мм и 2553 мм, ширина же в зависимости от версии варьируется от 1735 до 1755 мм, а высота – от 1321 до 1323 мм.
  • Ford Mustang Boss 351 (1971): характеристики, описание, фото
  • «Боевая» масса спортивного авто насчитывает от 1104 до 1463 кг.

Технические характеристики. В разное время под капотом «третьего» Ford Mustang побывало большое количество различных бензиновых моторов.
Стандартно автомобиль комплектовался рядными «четверками» и «шестерками» объемом 2.3-3.3 литра, развивающими от 85 до 177 лошадиных сил и от 160 до 285 Нм крутящего момента.

Были и более производительные варианты – V-образные двигатели с шестью и восемью цилиндрами на 2.8-4.9 литров, генерирующие от 109 до 210 «кобыл» и от 183 до 387 Нм.

Запас тяги в полном объеме уходил на колеса задней оси через 4- или 5-ступенчатую «механику», либо 3- или 4-диапазонный «автомат».

Несущий кузов «Мустанга» третьего поколения помещен на среднеразмерную платформу Ford Fox с независимой подвеской спереди и зависимой сзади: классические стойки МакФерсон и конструкция пружинно-рычажного типа соответственно.
На автомобиле по умолчанию применен реечный рулевой механизм, в который интегрирован гидравлический усилитель управления.

На передних колесах базированы дисковые тормоза, а на задних можно встретить и барабанные, и дисковые устройства в зависимости от версии.

У россиян Ford Mustang третьей генерации не пользуется большой популярностью, однако на дорогах нашей страны подобные машины все же имеются.

Плюсами автомобиля считаются достаточно вместительный салон, хорошие ходовые качества и приемлемые характеристики динамики (особенно с мощными моторами).
Среди его минусов выделяются не совсем привычный внешний вид, высокий расход топлива и необходимость заказа запчастей из США.

Американские Ford Ford Mustang фастбэки купе кабриолеты спорткары Отзывы

1971 Mustang Boss 351: Ultimate In-Depth Guide

The early 1970s were an ever-changing time in the automotive industry, and in many ways, the beginning of the end for the American muscle car. Increasingly stringent emissions standards severely hampered performance-related efforts by various manufacturers, leaving many of the era’s most formidable vehicles reeling.

Ford was not immune to this downturn in performance, as the Mustang’s output would fall relatively flat during much of the 1970s.

However, before the onset of such troubling times, the Mustang enjoyed one final moment in the sun.

The 1971 Boss 351 served as one of the last high-output Mustangs of the former era and offered nothing less than an unforgettable experience for those behind the wheel.

The “351” Look

Ford Mustang Boss 351 (1971): характеристики, описание, фото

The Boss 351 carried an appearance all its own, and actually showcased a look that was more reminiscent of Mach 1 series Mustangs, than its Boss series counterparts. In many ways, the Boss 351 was significantly larger than the Boss 302 and 429 before it. This mirrored styling changes that befell the entire Mustang lineup during the early 1970s.

Representative of its Boss lineage, the Boss 351 features a pronounced chin spoiler, and Boss badging to the rear of each front fender well. Also of note was the car’s dual air scoop hood, which was predominantly blacked out. Additionally, the 351 featured side striping, which ran forward from the vehicle’s rear fender well, before turning downward at the midway point of each front fender.

Many critics took issue with the Boss 351’s sloping rear roof pillars, which presented significant blind spots to the vehicle’s rear. For all intents and purposes, drivers were only afforded a limited field of view from the Boss 351’s door jambs, rearward, through the car’s steeply angled rear glass.

Interior Accents

Ford Mustang Boss 351 (1971): характеристики, описание, фото

Consumers could choose between several interior trim packages when purchasing a Boss 351, including Ford’s Deluxe Decor group, and the Mach 1 Sports Interior. No matter which interior package was chosen, motorists were treated to high-back bucket seats as standard equipment.

The Boss 351’s instrument cluster featured a 120 MPH speedometer with an integrated odometer, an 8,000 RPM tachometer, and a centrally located fuel gauge. Oil pressure, ampere, and temperature gauges also came standard and were located above the vehicle’s radio.

Читайте также:  Иммобилизатор. устройство и особенности в приоре и калине

Many critics expressed concern toward the Boss 351’s limited forward visibility. From the driver’s seat, outward visibility was impeded due to the hood, which sat almost directly within most individuals’ line of sight. This was an issue that was further exacerbated by the Boss 351’s hood-mounted air intakes.

Savage Performance

Ford Mustang Boss 351 (1971): характеристики, описание, фото

The Boss 351 was perhaps best known for its significant performance merit. Under the 351’s hood resided a 351 cubic-inch V8. However, this engine differed from that which was utilized by the Boss 302, as both its block and cylinder heads were of Cleveland make, as opposed to the 302’s use of a Windsor block.

The Boss 351’s R-code powerplant featured stroke measurements that were ½ inch greater than that of the 302. This bolstered the 351 cubic-inch V8’s compression ratio to 11.7:1. Additionally, the R-code engine was upgraded to the use of forged-aluminum pistons, and four-bolt mains.

Power was directed through manual four-speed transmission, equipped with a T-handle Hurst shifter. This transmission could be ordered in both close and wide ratios. A Traction-Lok 9-inch differential with 3.91:1 gears was responsible for directing output to the Boss 351’s rear wheels.

This powertrain arrangement produced 330 HP @ 5,800 TPM, and 380 lb-ft of torque @ 3,400 RPM. The Boss 351 achieved 0-60 MPH times of just 5.7 seconds and was capable of covering ¼ mile in under 15-seconds.

A Dying Breed

The Boss 351’s tenure was short-lived, as it would be dropped from production after the 1971 model year. Upon its retirement, Ford discontinued the Boss lineup in its entirety, as the company’s focus continually shifted away from race-related endeavours. Today, the Boss 351 is highly sought after, due to its relative scarcity, as only 1,806 such Mustangs were ever produced.

1971 Ford Mustang Boss 359 Specifications

Engine 351ci V8 engine
Horsepower 330  horsepower
Torque 380 lb-ft of torque
0-60 MPH 5.7 seconds.
Quarter Mile Time 14.9 seconds.
Weight 3560 lbs
Base Price  $4,124
Production Numbers 1806

Available Exterior Colors

The 1971 Mustang Boss 351 was available in Raven Black, Light Pewter Metallic, White, Bright Red, Bright Blue Metallic, Dark Green Metallic, Medium Yellow Gold, Grabber Blue, Grabber Lime, Grabber Yellow, Grabber Green Metallic, and Calypso Coral.

Available Interior Colors

The 1971 Mustang Boss 351 interior was available in black, white, ginger, green, red, and blue.

1970 Ford Mustang Boss 351

We found a great video about the ’71 Mustang Boss 351.

Ford Mustang Boss 351 1971

Основанный на переработанном спортивном крышке Mustang, новый босс был построен, чтобы квалифицировать аналог Trans-Am, цель, ставшая спорной после ухода Форда в конце 1970-х годов из большинства форм организованных гонок. Плюсом было то, что Boss 351, вероятно, был единственным автомобилем 1971 года с настоящим двигателем конкурентного класса .

Ford Mustang Boss 351 (1971): характеристики, описание, фото

Колесная база для Ford Mustang Boss 351 1971 года была увеличена на один дюйм, а автомобиль набрал 2,1 дюйма в общей длине, 2,8 дюйма в ширине и прибавил около 100 фунтов. Его стиль был под влиянием последних моделей Шелби, которые не дожили до 71-го года. Это оставило Mach 1 и Boss 351 в качестве флагманов производительности Mustang в аналогичном стиле.

Главным двигателем Mach 1 был 429-cid Super Cobra Jet Ram Air. Его характеристики были сильными — сжатие 11,3:1, 375 л. с.

, крутящий момент 450 фунт-фут-но его низкие 14-секундные ETs были медленнее, чем у Boss 351.

 Босс имел на своей стороне меньший вес и исключительное использование чистокровного 351-cid V-8, который, по словам машины и водителя, делал «Z/28 похожим на двигатель с пробегом газа.»

Ford Mustang Boss 351 (1971): характеристики, описание, фото

Двигатель, удивительно ручной на улице и дервиш на трассе, объединился с «соревновательной» подвеской, которая использовала шины F60Xl5 .

 Максимальная мощность на поворотах была высока, но машина была тяжеловесной и далеко не такой сбалансированной, как Firebird Trans Am.

Кроме того, похожую на пещеру кабину было удручающе в начале увидеть, поездка была жесткой, а датчики и органы управления были не совсем удобно спроектированы,особенно это бросалось в глаза на первый взгляд.

Мустанг прошел путь от квотер-Хорса до Клайдсдейла, и его лучшая версия, Boss 351, продержалась всего один сезон.

На дороги общего пользования вышел Ford Mustang 302 Boss — ДРАЙВ

Ford Mustang Boss 351 (1971): характеристики, описание, фото
Mustang 302 Boss оснащается шестиступенчатой механической коробкой передач со сближенным передаточным рядом и усиленным сцеплением, а также блокировкой дифференциала.

В 1969 году Ford запустил в гоночную серию Trans Am своего Мустанга. Была подготовлена ограниченная партия двухдверок 302 Boss (такое прозвище носил фордовский дизайнер Ларри Шинода) с доработанными мотором V8 4.

9, гоночной подвеской, усиленными тормозами и изменённой внешностью. На таком «жеребце» Парнелли Джонс в 1970-м году выиграл чемпионат. В конце 2009 года в память о славном прошлом отделение Ford Racing создало трек-кар Mustang Boss 302R.

А теперь представлена его дорожная версия Mustang 302 Boss.

Особенность в том, что в основе нового Босса — восьмицилиндровое купе Ford Mustang GT 2011 модельного года. Как и в старые добрые времена, индекс 302 означает рабочий объём двигателя в кубических дюймах.

В привычных для нас величинах — 4,9 л. Cтандартной «восьмёрке» перепрошили софт, оптимизировали систему впуска и доработали распределительные валы. Мощность выросла на 28 л.с.

(до 440 сил), но крутящий момент чуть снизился — на 13 Н•м (итого 515).

Новинка на 12 кг тяжелее базового Мустанга GT V8 5.0 — 1647 кг.

В соответствии с традициями фордовские инженеры не оставили без внимания ходовую часть. На «триста втором» установлены более жёсткие пружины, настраиваемые амортизаторы, утолщённый задний стабилизатор поперечной устойчивости. Клиренс уменьшился на 11 мм спереди и на один миллиметр сзади. Тормозные механизмы — с четырёхпоршневыми суппортами на передней оси фирмы Brembo.

Спортивные сиденья и руль, а так же новая рукоятка рычага переключения передач и металлические накладки на пороги — отличительные особенности Босса.

Кому этого мало, можно присмотреться к спецверсии Mustang 302 Boss Laguna Seca. Это нечто среднее между дорожным Боссом и гоночной машиной 2009 года.

Вместо задних сидений — каркас безопасности, между опорами задних стоек зависимой подвески — распорка, повышающая жёсткость конструкции на десять процентов.

Тут мощнее тормоза, cоответствующим образом настроены амортизаторы и пружины, а также полностью отключаемая система стабилизации.

Купе Ford Mustang 302 Boss Laguna Seca — дань памяти победе Парнелли Джонса на знаменитой гоночной трассе в 1970 году за рулём классического Мустанга 302 Boss. Несмотря на то что фордовцы тут избавились от заднего дивана, Laguna Seca всё равно тяжелее Босса на пару килограммов.

И конечно же, модификации 302 Boss отличаются от базовых вариантов Мустанга внешностью: на кузов нанесены аппликации, вместо базовых 18-дюймовых колёсных дисков — 19-дюймовые, на крышке багажника установлен спойлер. Заглянув внутрь, вы увидите отделанный замшей руль и кресла Recaro. Но посидеть в таком Мустанге да пощупать американцы смогут только после нового года. Цены тоже объявят позже.

Читайте также:  Alfa Romeo 166 (1998 - 2007): характеристики, описание, фото и видеообзор

История

«Триста второй» Boss, названный в честь дизайнера Мустанга Лари Шиноды, появился в 1969 году специально для участия в гонках серии Trans Am. Заднеприводное купе оснащалось мотором V8 4.9, созданным с использованием элементов агрегатов семейств Windsor и Cleveland. Мощность — 290 сил. Её хватало, чтобы до сотни автомобиль разгонялся за 6,9 с. За 1969 и 1970 годы был построен 8641 автомобиль. Кстати, в семействе Boss были ещё машины с индексами 351 (V8 5.8, 290 «лошадей») и 429 (V8 7.0, 375).

The Forgotten BOSS: The 1971 BOSS 351 Mustang

Everyone knows about the 1969 and 1970 BOSS 302 and 429 Mustangs, but ask them about the 1971 BOSS 351 and, unless they're gearheads, they'll probably look at you askance. And it's a shame really because the forgotten 1971 Ford BOSS 351 Mustang is in many ways the best of the bunch. Let's take a look at what the BOSS 351 is and what makes it so special.

One Year Only

via Author's Private Collection

While the BOSS 302 and 429 Mustangs had a two year run, the BOSS 351 was only produced for the 1971 model year on a totally new body. The BOSS concept was conceived by Larry Shinoda who developed the project for Bunkie «The Boss» Knudsen hence the BOSS name. The idea was to have a more racing oriented Mustang with a premium placed on speed, handling and braking over luxury features. And in the case of the BOSS 429, a certain number of cars had to be produced for the engine to receive NASCAR homologation.

But with the twilight of the 1969-70 BOSS models, and the introduction of the new 1971-3 body style, Ford rolled out a new BOSS to take over for both cars — the 1971 BOSS 351 Mustang. With a one year run and only 1,806 produced the BOSS 351 is rarer than the 302 with 8,641 made and almost as rare as the 1,356 BOSS 429's produced.

What Set It Apart

via Author's Private Collection

Although the 1971-3 body style gets a bad rap with larger exterior dimensions, it is in many ways the most balanced of the BOSS models. The BOSS 351 engine fits neatly in the middle of the pack between the light on torque 302 and the poorly balanced 429. The 351 had all the benefits of a high revving small block engine with the meatier torque band from those extra 49 cubic inches.

It had a stout 4 bolt main block, high nodular crank, forged 11.7:1 pistons, mammoth heads, a dual point distributor and Autolite spreadbore carb.

Equipped with a wide-ratio full-synchro Toploader 4-speed manual transmission and 3.91 locker rearend she was able to scoot to 60 in an impressive for the day 5.8 seconds.

And, with a redesigned suspension system and disc brakes she handled and stopped much better than the 302 and 429.

Why It's So Rare

via Author's Private Collection

With only 1,806 produced and BOSS 302 and 429 sale numbers going through the roof, the aftermarket is finally starting to appreciate this «forgotten» Mustang. Concours restorations can top $100k with drivers in good condition going for $60-80k. Hemmings lists several up for sale right now. Check them out. Buckle up.

Source: CJ Pony Parts

Why Toyota Discontinued The FJ Cruiser

Drivers loved the SUV for offering retro styling and off-roading capability.

Related Topics

  • Car Culture
  • Muscle Cars
  • Special Editions
  • Ford Mustang

About The Author Jonathan Bergman (545 Articles Published) More From Jonathan Bergman

Ford Mustang (first generation)

Motor vehicle
Mustang first generation1965 Ford MustangOverviewManufacturerFordAlso calledFord T5 [1]ProductionMarch 1964 – June 1973Model years1965–1973Assembly

  • Dearborn, Michigan
  • San Jose, California
  • Edison, New Jersey
  • Valencia, Venezuela
  • Mexico City, Mexico[2][3]

DesignerGale Halderman (1962)[4]Body and chassisClass

  • Pony car
  • Muscle car

Body style

  • 2-door hardtop
  • 2-door fastback
  • 2-door convertible

LayoutFront-engine, rear-wheel-driveRelated

  • Ford Falcon
  • Mercury Cougar
  • Mercury Comet
  • Ford Ranchero

ChronologySuccessorFord Mustang II
Main article: Ford Mustang

The first-generation Ford Mustang was manufactured by Ford from March 1964 until 1973. The introduction of the Mustang created a new class of automobile known as the pony car. The Mustang’s styling, with its long hood and short deck, proved wildly popular and inspired a host of competition.

It was initially introduced on April 17, 1964, as a hardtop and convertible with the fastback version put on sale in August 1964. At the time of its introduction, the Mustang, sharing its platform with the Falcon, was slotted into a compact car segment.

With each revision, the Mustang saw an increase in overall dimensions and in engine power. The 1971 model saw a drastic redesign to its predecessors.

After an initial surge, sales were steadily declining, as Ford began working on a new generation Mustang.

With the onset of the 1973 oil crisis, Ford was prepared, having already designed the smaller Mustang II for the 1974 model year. This new car had no common components with preceding models.

Conception and styling

As Lee Iacocca's assistant general manager and chief engineer, Donald N. Frey was the head engineer for the Mustang project — supervising the development of the Mustang in a record 18 months from September 1962 to April 1964.[5][6] — while Iacocca himself championed the project as Ford Division general manager.

  • Drawing on inspiration from the mid-engined Ford Mustang I concept vehicle, Lee Iacocca ordered development of a new «small car»[7] to vice-president of design at Ford, Eugene Bordinat.
  • Bordinat tasked Ford's three design studios (Ford, Lincoln-Mercury, and Advanced Design) to create proposals for the new vehicle.[8]
  • The design teams had been given five goals[9] for the design of the Mustang: It would seat four, have bucket seats and a floor mounted shifter, weigh no more than 2,500 pounds (1,100 kg) and be no more than 180 inches (5 m) in length, sell for less than $2,500, and have multiple power, comfort, and luxury options.

Design

The Ford design studio ultimately produced the winning design in the intramural contest, under Project Design Chief Joe Oros and his team of L. David Ash, Gale Halderman, and John Foster. This design was called the Cougar by the design team.[10][11]

Oros states:

Ссылка на основную публикацию
Adblock
detector